آشنایی با دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریفدانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 با نام دانشگاه صنعتی آریامهر تاسیس شد. دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه‌های تهران است که در سال ۱۳۴۴ با نام دانشگاه صنعتی آریامهر بنیانگذاری شد این دانشگاه  پس از انقلاب به‌افتخار یکی از دانش‌آموختگان آن، مجید شریف واقفی، به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد.

دانشگاه صنعتی شریف بهترین دانشجویان ایران را جذب می‌کند. هر ساله از ۵۰۰ هزار نفری که در کنکور پذیرفته می‌شوند، ۸۰۰ نفر بالا به این دانشگاه وارد می شوند.دانشگاه صنعتی شریف ام‌آی‌تی ایران خوانده شده است. دانش‌آموختگان این دانشگاه سهم عظیمی از نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را به خود اختصاص می دهند. این دانشگاه رتبه چهل و هفتم را در رتبه بندی دانشگاههای جهان که در ۵۰ سال قبل تأسیس شده‌اند، دارد.
دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف، به دلیل اعتبار مناسب آن، برای انتصاب در مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی بخت زیادی دارند به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه مقام بالایی را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این دانشگاه، برای ادامهٔ تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند.
دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور ایران، در سطوح بالای علمی در شهر تهران با نام دانشگاه صنعتی آریامهر، به فرمان سلطنتی محمدرضا پهلوی که تا سال ۱۳۵۷ ریاست آن را بر عهده داشت، و به دست دکتر محمد علی مجتهدی تأسیس گردید. شاه آموزش عالی را در صدر برنامهٔ اصلاحی خود قرار داد. او تعداد بی سابقه‌ای دانشجو به آمریکا فرستاد و در شراکت با هاروارد، جرج‌تاون و کلمبیا دانشگاه‌های جدید تخصصی تأسیس کرد. با این همه، او ام آی تی را مدلی ضروری برای ایران سریعاً در حال صنعتی شدن قلمداد می‌کرد. 
با استخدام حدود ۵۰ عضو هیئت علمی، در اولین دورهٔ پذیرش دانشجو در مهر ۱۳۴۵، حدود ۴۰۰ دانشجو در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی متالورژی در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدند. سال بعد دانشکده‌های «فیزیک»، «علوم ریاضی» و «مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی» ایجاد گردید.در سال ۱۳۴۸، دانشکده شیمی شروع به کار کرد همچنین در این سال  دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی در سطح کارشناسی دانشجو پذیرفت و به دانشکده مهندسی صنایع تغییر نام داد. در سال ۱۳۵۰ نیز دانشکده مهندسی عمران فعلی با نام دانشکده مهندسی سازه تأسیس شد.
پس از انقلاب اسلامی ایران، مجموعه دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان و تهران به دو دانشگاه صنعتی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان تفکیک شدند. نام دانشگاه صنعتی تهران در همان سال‌های نخستین پس از انقلاب به احترام مجید شریف واقفی که از فارغ التحصیلان دوره اول مهندسی برق این دانشگاه بود و پیش از انقلاب کشته شده بود دانشگاه صنعتی شریف نام گذاری شد.
دانشکده های  مهندسی شیمی و نفت ، مهندسی عمران ، فیزیک ،  شیمی ، علوم ریاضی ، مهندسی انرژی ، مهندسی و علم مواد ، ٔ مهندسی هوافضا ، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق ، مهندسی مکانیک ، مهندسی صنایع ، مدیریت و اقتصاد دانشکده های دانشگاه صنعتی شریف هستند.
کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف شامل کتابخانه مرکزی و ۹ کتابخانه اقماری و تخصصی می‌باشد که همزمان با تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۴۴ کار خود را شروع کرد. کتابخانه مرکزی در ساختمان ۵ طبقه دکتر مجتهدی واقع است.
تدفین شهدا در دانشگاه صنعتی شریف ، بازدید جوزف تیلور و توماس شلینگ در سال ۱۳۸۶، بازدید برتون ریشتر در خرداد ۱۳۸۷ همچنین بازدید رئیس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی به همراه چند تن از رؤسای دانشگاه‌های مطرح آمریکا از جمله دانشگاه‌های کُرنِل، کارنِگی مِلون، فلوریدا، مِریلند، رایس و کالیفرنیا دیویس در همان سال از وقایع مهم در دانشگاه های صنعتی شریف محسوب می شود.
همچنین 12 نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف، طی بیانیه‌ای در روز ۵ خرداد ۱۳۸۸ در آستانهٔ انتخابات ریاست جمهوری، خواستار تبلور عقلانیت در مدیریت کشور و مشارکت فعال در انتخابات شدند. در این بیانیه از خارج کردن تدریجی متخصصان باتجربه از دایرهٔ تصمیم‌گیری، عدم ثبات مدیریتی، گسترش واردات کالاهای مصرفی به بهای ضربه به تولیدات داخلی، به رکود کشاندن اقتصاد برای جبران اسراف‌کاری‌ها و بی برنامگی‌های گذشته، عدم بهبود شاخص‌های رشد و بیکاری و تورم با وجود درآمدهای کلان نفتی، پسرفت شاخص‌های خط فقر و نابرابری‌های اقتصادی و گریختن از حسابرسی و قوانین مصوب انتقاد شده‌است. انتقاد از تنزل گفتمان اجتماعی صرفاً به دادوستدهای پولی با وجود ادعاهای ارزشمدارانه، تکیه بر شعارهای عوام‌پسند نظیر مبارزه با مافیا و مظلوم‌نمایی با وجود در اختیار داشتن تمام ابزار قدرت، تحقیر مردم و سعی در تطمیع آنان به نام عدالت‌طلبی از خزانه ملی، شکستن حرمت بزرگان و اندیشمندان و همچنین سوءاستفاده از احساسات پاک دینی و عدالت‌طلبانه مردم در جهت فعال کردن شکاف‌های فرهنگی و طبقاتی، با ایجاد تضاد و تفرقه در سطح ملی از بخش‌های دیگر این بیانیه‌است. این بیانیه توسط شماری از برجسته ترین استادان و مدیران این دانشگاه از جمله رؤسای دانشکده‌های برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، مهندسی شیمی و نفت و شیمی و همچنین استادان صاحب‌نامی چون یحیی تابش، جواد صالحی، محمدعلی نجفی، محمد اردشیر، حسام الدین ارفعی، فرهاد اردلان، مهدی بهادری نژاد، محمد قدسی، علینقی مشایخی و حسین معصومی همدانی امضا شد. این بیانیه بازتاب زیادی در مطبوعات منتقد دولت داشت.
دانشگاه صنعتی شریف مقام نخست در مسابقات ریاضی دانشجویی برای ۲۱ سال متوالی، مقام نخست کشور در اکثر دوره‌های مسابقات acm را کسب کرده است.
چندین نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان چهرهٔ ماندگار کشور از جمله: مهدی بهادری‌نژاد، حسن ظهور، پرویز دوامی، سعید سهراب‌پور، بهمن مهری، سیاوش شهشهانی، مهدی گلشنی، علی‌محمد رنجبر و جواد صالحی به عنوان چهره ماندگار انتخاب شدند. همچنین نشان درجه ۱ دانش به‌وسیلهٔ استادان این دانشگاه مهدی بهادری‌نژاد و پرویز دوامی کسب شد.بیشترین تعداد اعضای فرهنگستان علوم در بین دانشگاه‌های ایران در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس می پردازند.
جواد صالحی به عنوان پراستنادترین دانشمند ایرانی در ISI از طریق دانشگاه صنعتی شریف معرفی گردید. پروژهٔ تاسیس مدرسهٔ مجازی با هدف گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور ایران، که توسط دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف اجرا شد. 
دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف مسابقات امنیت فضای مجازی دانش آموزی را برگزار می‌کند. دانشکدهٔ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار کننده  مسابقات ACM دانش آموزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.