فرمول ریاضی برای پیش‌بینی رشد تومورهای سرطانی

تومور سرطانی

مدل ریاضی با قابلیت پیش بینی چگونگی رشد و گسترش یک تومور سرطانی می‌تواند در ایجاد شیوه‌های درمانی شخصی متناسب با نوع سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
رشد برخی از تومورها زمانی که به اندازه‌ای خاص می‌رسند، متوقف می‌شود در حالی که تعدادی دیگر از تومورها به رشد خود ادامه می‌دهند.

به این شکل شبکه‌ی عروقی که مسئولیت تغذیه‌ی این تومورها را دارند گسترده‌تر می‌شود.

این پدیده منجر به گسترش یافتن تومورها به دیگر بخش‌های بدن می‌شود فرایندی که به دگردیسی شهرت دارد.

یافتن شیوه‌ای برای پیش بینی این‌که چه توموری از رشد متوقف شده و چه توموری به رشد خود ادامه خواهد داد می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اهداف مطالعات در زمینه‌ی سرطان باشد، هدفی که پزشکان و ریاضیدانان متعددی را درگیر خود کرده است.

محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان در این راستا مدل ریاضی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند چگونگی تکامل تومورهای سرطانی را نمایش دهد.

این محققان ابتدا تصاویری که از تومورهای سرطانی و شبکه‌ی عروقی بدن یک موش در مراحل مختلف گسترش بیماری به ثبت رسیده بود را به دقت بررسی کردند.

نتایج این بررسی‌ها در یک معادله که اثر متقابل و پیچیده‌ی میان سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی و عروق خونی که این سلول‌ها را در بر گرفته‌اند را نشان می‌دهد گنجانده شد. در نتیجه مدل ریاضی به وجود آمد که می‌تواند با بررسی نسبت توزیع عروق خونی در اطراف تومورها دالان‌های احتمالی رشد تومورها را پیش بینی کند.

زمانی‌که این مدل ریاضی بر روی یک موش آزمایشگاهی اجرا شد، توانست روند رشد سرطان را به درستی پیش بینی کند.

به گفته‌ی محققان این مدل می‌تواند عروق خونی که مسدود کردن آن‌ها منجر به متوقف شدن رشد تومور خواهد شد را شناسایی کند.

محققان امیدوارند در آینده درمان‌ها مبتنی بر این مدل ریاضی بتواند به صورت شخصی درآمده و متناسب با نوع سرطان هر فرد، شیوه‌های درمانی متفاوتی را در اختیار پزشکان قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

1 comment

  1. سلام میشه خواهش کنم درمورد رشته بیو انفورماتیک یه مقاله بنویسید خیلی دلم میخواد در مورد کاربردهای ریاضی در پزشکی بیشتر بدونم.متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.