اولین «پیکار ریاضیات شهری» در دانشگاه شریف برگزار شد.

اولین دوره مسابقات «پیکار ریاضیات شهری» با حضور 54 تیم دانش‌آموزی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

شرکت کنندگان این پیکار دانش‌آموزان دوره دوم و سوم متوسطه در قالب گروه‌های سه نفره بودند که طی زمان 6 ساعته باید به چهار سوال پاسخ می‌دادند، همکاری اعضای گروه نکته‌ بسیار مهمی بود که مورد نظارت داوران قرار داشت. ارائه‌ درست و کامل پاسخ‌ها از دیگر نکات امتیازآور این مسابقه بود.

دبیر اجرایی این مسابقه درباره نحوه شکل‌گیری و هدف این پیکار می‌گوید: در نظام آموزشی کشور دانش‌آموزان به بهترین شکل توانایی‌های محاسباتی ریاضی را فرا می‌گیرند؛ به طوری که شاید بتوان گفت در این بخش از ریاضیات دانش‌آموزان ما حرف اول را در بین هم‌سالان خود در جهان می‌زنند. اما در دنیای واقعی، مسأله‌ها صورت‌بندی ریاضی مشخصی ندارند و آنجاست که مدل‌سازی ریاضی نقش مهم و مؤثر خود را در حل مسأله‌های روزمره جهانِ بیرون از کلاس به رخ می‌کشد. شاید برای مواجه شدن با یک مسأله از دنیای واقعی، بیش از اینکه به محاسبات پیچیده و پیشرفته ریاضی نیاز باشد، به قدرت تحلیل و مدل‌سازی نیاز است؛ این توانایی می‌تواند در آینده، دانش‌آموزان را به قوی‌ترین افراد در رشته و حرفه‌ خود مبدل کند. از سویی دیگر یکی از اصلی‌ترین سؤالات هر دانش‌آموز، چیستی کاربرد ریاضیات در دنیای واقعی و بیرون از کلاس است. سوالی که پاسخ به آن می‌تواند تأثیر زیادی در ایجاد انگیزه و بهتر شدن فرایند آموزش دانش‌آموز داشته باشد.

وی می‌افزاید: با احساس نیاز به این موارد در فرایند آموزش، بر آن شدیم تا با برگزاری «پیکار ریاضیات شهری» متشکل از مسائل واقعی دنیای اطراف خود، بتوانیم قدمی هر چند کوتاه در راستای اعتلای توانایی‌های دانش‌آموزان این مرز و بوم برداریم.

طی این پیکار دانش‌آموزان می‌توانند توانایی‌هایی از قبیل کار گروهی، قدرت تحلیل و مدل‌سازی ریاضی، ارائه‌ صحیح دستاوردها و قدرت صرف زمانی طولانی برای فکر کردن بر روی یک مساله را بیاموزند و در خود تقویت کنند.

بنا بر این گزارش، سؤال پیکار در واقع صورت به نسبت ساده شده‌ای از یک مسأله‌ واقعی در دنیای اطراف ماست که دانش‌آموزان باید قدم به قدم با سوال پیش بروند و بتوانند مدل‌سازی و تحلیل درستی از صورت مسأله داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.