‌فیزیک و ریاضی را اول صبح بخوانید

زمان خواندن ریاضی و فیزیکیک دکترای مشاوره روانشناسی به افراد توصیه کرد درس‌های حل کردنی مانند ریاضی و فیزیک که نیاز به استدلال بیشتری دارد را در ساعات اولیه صح بخوانند که مغز استراحت کافی داشته ‌است.

دکتر مریم رئوفی با بیان نکاتی در خصوص شیوه‌های صحیح درس خواندن در ایام امتحانات، افزود: یکی از مهمترین نکات ارتباط دادن بین مطالب درسی خوانده شده است و افراد باید بتوانند مطالبی که از قبل خوانده‌اند را با مطالب تازه ارتباط دهند.

وی معتقد است: طبقه‌بندی مطالب می‌تواند از طریق رمز گذاری، ارتباط دادن اول کلمات و ایجاد یک کلمه جدید برای ماندگاری در ذهن، خلاصه نویسی و یا … باشد.

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه فرد باید هنگام مطالعه تمرکز کافی داشته‌باشد، یادآوری کرد: تمام عوامل تحریک کننده محیطی از جمله سر و صدا، روشن بودن تلویزیون، شلوغی خانه و … باید هنگام درس خواندن حذف شود.

رئوفی ادامه داد: البته برخی افراد عادت دارند برای اینکه کمتر به این صداها توجه کنند یک موسیقی را به عنوان پس‌زمینه ذهنی گوش کنند که این شیوه نیز می‌تواند برای جمع کردن تمرکز مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد هم ترجیح می‌دهند شب که سکوت و تمرکز بیشتری وجود دارد درس بخوانند.

به گفته این دکترای روانشناسی بهترین زمان یادگیری و تمرکز وقتی است که مغز استراحت کافی داشته، فرد گرسنه و تشنه نیست و اضطراب ندارد که این حالات معمولا در ساعات اولیه صبح و بعد از خواب فراهم است.

رئوفی توصیه کرد: افراد درس‌هایی که به استدلال بیشتری نیاز دارد را در این ساعات بخوانند‌.

وی با بیان اینکه مغز باید بین درس خواندن زمان کافی برای جمع کردن مطالب و انتقال آن به حافظه بلندمدت داشته‌باشد، عنوان کرد: توصیه می‌شود افراد بین درس خواندن 10 تا 15 دقیقه به ذهن خود استراحت دهند.

این روانشناس افزود: برای دانس‌آموزان کم سن و دبستانی هر نیم ساعت و برای دانش‌آموزان بزرگتر و دانشجویان هر 45 دقیقه یک بار بین درس خواندن نیاز به استراحت است.

رئوفی در خصوص افرادی که تا لحظه‌های پایانی قبل از امتحان درس می‌خوانند، نیز تصریح کرد: این کار موجب افزایش اضطراب می‌شود.

وی تاکید کرد: افراد باید چند ساعت قبل از امتحان از یادگیری مطالب جدید خودداری کنند، زیرا این کار موجب فراموشی سر جلسه امتحان می‌شود.

2 comments

    • مصطفی on 2017-05-25 at 01:25
    • پاسخ

    باعرض سلام 

    ممنون بابت مطالبتون 

    کاملا کاربردی 

  1. همه ی مطلباتون بدون استثنا عالیه مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.