روش درست آموزش ریاضی در برخی استان‌ها رو به انقراض است.

روش درست آموزش ریاضی در برخی استان‌ها رو به انقراض است. آموزش روش‌های سریع تست‌زنی کنکور از خطرناک‌ترین روش‌های آموزش ریاضی است.

هادی بصیرزادهمدیر گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره علل ضعف برخی دانش‌آموزان در دروس پایه همچون ریاضی، گفت: باید اساتید و دبیرانی داشته باشیم که بتوانند مطالب ریاضی را خوب آموزش دهند.

دکتر هادی بصیرزاده اظهار نمود: ضعف در دروس پایه مانند ریاضی دلایل مختلفی دارد و ما از نظر آموزش ریاضی نه تنها در استان خوزستان بلکه در سطح کشور هم با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه ‌داد: کسانی که ریاضی تدریس می‌کنند، باید بدانند که ریاضی را چگونه آموزش دهند. در حال حاضر آموزش ریاضی در قالب یک رشته تحصیلی تا مقطع دکترا راه‌اندازی شده است، به نوعی که اکنون آموزش ریاضی به عنوان یک علم در آمده است؛ اما متاسفانه به این مسئله توجه نمی‌شود و در آموزش درست علم ریاضی مشکل داریم و حتی می‌توان گفت روش درست آموزش ریاضی در برخی استان‌ها رو به انقراض است.

مدیر گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: برای رفع این موارد چند کار می‌توان انجام داد که بررسی مجدد کتب ریاضی مدارس از جمله این کارهاست. همچنین معتقدم موضوعات و مواد آموزشی که در کتب ریاضی استفاده می‌شود، بسیار ناقص است و اگر یک معلم نتواند موضوع را به خوبی به دانش‌آموز تفهیم کند، والدین هم نمی‌توانند مشکل دانش‌آموز را در این زمینه حل کنند.

بصیرزاده گفت: اگر کتب ریاضی باید با توجه به شرایط و موقعیت هر استان ویرایش شوند، می‌توانند در یادگیری موثر باشند. زبان و فرهنگ و موقعیت منطقه یکی از موضوعاتی است که در یادگیری علم ریاضی مهم است و بر فرض مثال‌هایی که در کتب ریاضی زده می‌شود، می‌توانند متناسب با صنعتی بودن و یا وجود امکانات دامپروری و کشاورزی و غیره در آن استان باشد و این موضوع برای درس ریاضی مقاطع ابتدایی و راهنمایی بسیار جایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه اساتید و مدرسان خوب در استان داریم؛ اما در این زمینه با کمبود بسیاری مواجه هستیم، اظهار کرد: آموزش ریاضی ۲ قسمت است، یکی از بخش‌های آموزش که در دوره دبیرستان اتفاق می‌افتد آموزش روش‌های سریع تست‌زنی برای کنکور است که از خطرناک‌ترین روش‌ها در آموزش ریاضی به شمار می‌آید. در آموزش درست ریاضی، روش حل مسئله را باید آموزش دهیم اما چون این موضوع در آن مقطع خریدار ندارد، از سوی مدرس و دانش‌آموز به واسطه آماده شدن برای کنکور مورد غفلت قرار می‌گیرد.

مدیر گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانش‌آموز شاید بتواند با روش سریع تست‌زنی از کنکور عبور کند، اما در روش حل مسئله مشکل پیدا می‌کند و این ضعف در دروس دانشگاهی این فرد هم مشاهده می‌شود، به طوریکه این فرد زمانی هم که معلم یا دبیر ریاضی می‌شود تنها می‌تواند به روش تست‌زنی ریاضی را به دانش‌آموز آموزش دهد و دانش‌آموز هم با همین روش پیش می‌رود.

وی گفت: باید یک همفکری میان اساتید ریاضی دانشگاه و دبیران ریاضی صورت بگیرد، همچنین کارگاه‌های بازآموزی در زمینه روش درست تدریس برای معلمان و دبیران ریاضی برگزار شود و کتب کمک درسی مناسبی در اختیار دبیران قرار بگیرد تا مشکلات و ضعف دانش‌آموزان در دروس پایه به خصوص در درس ریاضی رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.