روش درست آموزش رياضي در برخي استان‌ها رو به انقراض است.

روش درست آموزش رياضي در برخي استان‌ها رو به انقراض است. آموزش روش‌هاي سريع تست‌زني كنكور از خطرناك‌ترين روش‌هاي آموزش رياضي است.

هادی بصیرزادهمدير گروه رياضي دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره علل ضعف برخي دانش‌آموزان در دروس پايه همچون رياضي، گفت: بايد اساتيد و دبيراني داشته باشيم كه بتوانند مطالب رياضي را خوب آموزش دهند.

دكتر هادي بصيرزاده اظهار نمود: ضعف در دروس پايه مانند رياضي دلايل مختلفي دارد و ما از نظر آموزش رياضي نه تنها در استان خوزستان بلكه در سطح كشور هم با مشكل مواجه هستيم.

وي ادامه ‌داد: كساني كه رياضي تدريس مي‌كنند، بايد بدانند كه رياضي را چگونه آموزش دهند. در حال حاضر آموزش رياضي در قالب يك رشته تحصيلي تا مقطع دكترا راه‌اندازي شده است، به نوعي كه اكنون آموزش رياضي به عنوان يك علم در آمده است؛ اما متاسفانه به اين مسئله توجه نمي‌شود و در آموزش درست علم رياضي مشكل داريم و حتي مي‌توان گفت روش درست آموزش رياضي در برخي استان‌ها رو به انقراض است.

مدير گروه رياضي دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: براي رفع اين موارد چند كار مي‌توان انجام داد كه بررسي مجدد كتب رياضي مدارس از جمله اين كارهاست. همچنين معتقدم موضوعات و مواد آموزشي كه در كتب رياضي استفاده مي‌شود، بسيار ناقص است و اگر يك معلم نتواند موضوع را به خوبي به دانش‌آموز تفهيم كند، والدين هم نمي‌توانند مشكل دانش‌آموز را در اين زمينه حل كنند.

بصيرزاده گفت: اگر كتب رياضي بايد با توجه به شرايط و موقعيت هر استان ويرايش شوند، مي‌توانند در يادگيري موثر باشند. زبان و فرهنگ و موقعيت منطقه يكي از موضوعاتي است كه در يادگيري علم رياضي مهم است و بر فرض مثال‌هايي كه در كتب رياضي زده مي‌شود، مي‌توانند متناسب با صنعتي بودن و يا وجود امكانات دامپروري و كشاورزي و غيره در آن استان باشد و اين موضوع براي درس رياضي مقاطع ابتدايي و راهنمايي بسيار جايز اهميت است.

وي با بيان اينكه اساتيد و مدرسان خوب در استان داريم؛ اما در اين زمينه با كمبود بسياري مواجه هستيم، اظهار كرد: آموزش رياضي 2 قسمت است، يكي از بخش‌هاي آموزش كه در دوره دبيرستان اتفاق مي‌افتد آموزش روش‌هاي سريع تست‌زني براي كنكور است كه از خطرناك‌ترين روش‌ها در آموزش رياضي به شمار مي‌آيد. در آموزش درست رياضي، روش حل مسئله را بايد آموزش دهيم اما چون اين موضوع در آن مقطع خريدار ندارد، از سوي مدرس و دانش‌آموز به واسطه آماده شدن براي كنكور مورد غفلت قرار مي‌گيرد.

مدير گروه رياضي دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: دانش‌آموز شايد بتواند با روش سريع تست‌زني از كنكور عبور كند، اما در روش حل مسئله مشكل پيدا مي‌كند و اين ضعف در دروس دانشگاهي اين فرد هم مشاهده مي‌شود، به طوريكه اين فرد زماني هم كه معلم يا دبير رياضي مي‌شود تنها مي‌تواند به روش تست‌زني رياضي را به دانش‌آموز آموزش دهد و دانش‌آموز هم با همين روش پيش مي‌رود.

وي گفت: بايد يك همفكري ميان اساتيد رياضي دانشگاه و دبيران رياضي صورت بگيرد، همچنين كارگاه‌هاي بازآموزي در زمينه روش درست تدريس براي معلمان و دبيران رياضي برگزار شود و كتب كمك درسي مناسبي در اختيار دبيران قرار بگيرد تا مشكلات و ضعف دانش‌آموزان در دروس پايه به خصوص در درس رياضي رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.