سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام آخرین آمار تولیدات علمی ایران، از تازهترین رتبه دانشگاههای کشور در تولید علم خبر داد.
دکتر جعفر مهراد با تاکید بر این که بررسی آخرین آمار نشان میدهد همانند سالهای قبل تولیدات علمی کشور رو به رشد و توسعه بوده است افزود: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تا کنون ثبت و نمایه سازی شده است بالغ بر ۲۲۳ هزار و ۵۴۹ مدرک بوده است.
مهراد گفت: ایران در سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۹ هزار و ۸۴۹ مدرک تولید کرده است. این تعداد در سال ۲۰۱۲ ،۳۰ هزار و ۱۴۷ مدرک بوده است.
وی با بیان این که تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده می شود توضیح داد: اما واقعیت های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال ۲۰۱۳ در ماه های آتی افزون تر از رقمی خواهد شد که در سال ۲۰۱۲ به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایه سازی علتی است که سبب میشود همیشه آمار ها نسبت به سال های قبل اندکی کمتر نمایانده شود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب ۲۲ هزار و ۲۰۷ و ۲۸ هزار و ۳۴۲ مدرک بوده است.
وی گفت: در ۱۰ ماه اول سال میلادی تعداد ۲۱ هزار و ۷۴۴ مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید و ثبت شده است. این رقم نیز مانند ارقام سال های قبل با تکمیل اطلاعات رشد و توسعه خواهد یافت.
مهراد تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم می دانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاه ها و جذب هیأت علمی از یک سو و افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور و از سوی دیگر به افزایش تولید علم کمک کرده است.
مسئول رتبهبندی دانشگاههای کشور و جهان اسلام ادامه داد: مثلا، در سال ۲۰۰۱ میلادی، تعداد تولیدات علمی کشور ۲۰ هزار و ۹۷ مدرک بود که این رقم یکباره در سال ۲۰۰۴ به ۵۱۶۱ مدرک افزایش مییابد، همینطور رقم مزبور در سال ۲۰۰۷ به ۱۳ هزار و ۳۸۴ مدرک بالغ می شود.
وی گفت: بر اساس یافته های حاصل از پایگاه ISI، دانشگاه تربیت مدرس در طول سال های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید ۳۰ هزار و ۱۸۸ مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. البته، این رقم و رتبه اول بودن تربیت مدرس قابل توجیه است. این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به تناسب رشته های تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد.
مهراد بیان کرد: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه سازی مقالات نشریات معتبر در ISC تاکنون، به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد. این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحد ها، تعداد ۲۸ هزار و ۴۳۴ مدرک در ISC نمایه سازی کرده است.
سرپرست ISC گفت: رتبه های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاه ها به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۰ مدرک، ۱۹ هزار و ۹۵۰ و ۱۳ هزار و ۹۳۲ مدرک است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دانشگاه های معتبر صنعتی کشور است، با تولید ۱۲ هزار و ۱۸۵ مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد.
مهراد عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که دانشگاهی است جوان و با کمتر از ۵۰ سال قدمت، با تولید ۱۱ هزار و ۶۲۹ مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده است.
مهراد گفت: جایگاه دانشگاه شیراز با شهرت و اعتبار بین المللی که در کل این مدت ۸ هزار و ۹۴۰ مدرک تولید کرده است در بین دانشگاه های تولید کننده علم در رتبه ۸ است.
وی افزود: رتبه های نهم و دهم نیز به ترتیب به دانشگاه علم و صنعت ایران با ۸ هزار و ۷۰۳ مدرک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۶ هزار و ۷۱۷ مدرک تعلق دارد.
مهراد اظهار داشت: در حالیکه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تاسیس پایگاه استنادی ISI، تعداد ۲۲۳ هزار و ۵۴۹ مدرک به ثبت رسانیده اند، از کل این مدرک تعداد ۱۹ هزار و ۸۲۰ مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک به رشته تحریر درآمده است.
وی گفت: شیمی چند رشته ای، دومین رشته ای است که در بین رشته های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است. در این رشته در مجموع ۱۱ هزار و ۸۶۷ مدرک تولید شده است.
مهراد در ادامه اعلام کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم و مهندسی مواد است. در این رشته در ISI، تعداد ۱۰ هزار و ۱۰ مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبه های چهارم و پنجم به ترتیب به مهندسی شیمی با ۸ هزار و ۶۷۵ مدرک و شیمی فیزیک با ۷ هزار و ۵۵۷ مدرک تعلق دارد.
مهراد در پایان گفت: تقسیم بندی رشته ها توسط ISI انجام می گیرد و در ۵ رشته نخست تقسیم بندی ها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشته های ریزتر نیز تقسیم میشوند. در مجموع ۲۲ رشته در ISI از تقسیم بندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد ۲۵۰ رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.