آموزش جامع سیستم حروفچینی latex و فارسی تک

راهنمای جامع سیستم حروفچینی LATEX و فارسی تک

latex آموزش لاتکس, آموزش

LATEX  چیست؟

در این پست مختصرا به بررسی نرم افزار LATEX و مزایای آن در مقابل نرم افزار ورد (word) اشاره می کنیم.
LATEX
در نگاه اول نرم افزاری بسیار دشوار است که کارکردن با آن مشابه کد نویسی است و انسان را به یاد دشواری های متعدد زبانهای برنامه نویسی و مسایل مربوط به آنها می اندازد.

اما واقعیت این است که LATEX سیستمی از کدها است که به نویسنده کمک می کند متنی بنویسد که علاوه بر رسایی و زیبایی، قابل اتکا و لایتغیر باشد یعنی اگر شما در سیستم خود متنی نوشتید، بتوانید آن را در سیستم فرد دیگری نیز به همان شکل ببینید.

ممکن است بگویید PDF نیز چنین امکاناتی فراهم می کند؛ اما آیا شما در یک متن با این فرمت، توانایی تغییرات محتوا را دارید؟ بعضا می توان تغییرات اندکی اعمال کرد اما بازنویسی متن میسر نیست.

در ادامه لیستی از مزایای LATEX در مقایسه با سایر نرم افزار های پردازش متن (به همراه لینک دانلود فایل آمورشی این نرم افزار) آمده است که بیان و مرور آنها خالی از لطف نخواهد بود.

  • در LATEX شما متن را می نویسید، خود نرم افزار پردازش ها، تغییر اندازه و نوع فونت بسته به نوع متن، استفاده از فرمتهای استاندارد متن نویسی، نگارش با زیباترین شکل ممکن، و در کل تنظیمات متن را انجام می دهد.
    ورودی در این نرم افزار یک فایل متن ساده (Plaint Text) است که علاوه بر حجم کم و پایداری متن، امکان اجرا و مشاهده درپلاتفرمهای مختلف شامل (windows، Linux، MAC و اخیر ( Android را مقدور می سازد امری که در سایر نرم افزارهای پردازش متن صورت نمی پذیرد.
  • این نرم افزار رایگان است، در نتیجه اگر فایلی برای یک مرجع دولتی در خارج از کشور ارسال میکنید، مقاله ای برای ثبت برای ژورنالهای معتبر بین المللی در نظر دارید، یا اگر میخواهید یه زندگی در خارج از ایران فکر کنید میتوانید نگرانی شما را از بابت برخی نرم افزارهای کرک شده (مثل آفیس ورد) بر طرف سازد. این نرم افزار علاوه برپشتیبانی کامل از زبانهای مختلف(از جمله فارسی)،برای دستیابی به دو نوع خروجی متن و ارائه امکاناتی را دارد. به واقع شما میتوانید یک فایل PDF داشته باشید که متن باشد یا یک ارائه.
  • اگر نگران نوشتن متنهای خود در یک قالب علمی و استاندارد باشید اما به این قالب آشنایی کامل نداشته باشید، با این نرم افزار کافیست متن را تایپ کنید. LATEX خود حواسش به تنظیمات متن شما شامل فونت، زیرنویس عکسها، فهرست گذاریها،صفحه گذاری (شامل شماره صفحه،حاشیه های خالی،سربرگ و…) و بخشهای مختلف دیگر یک متن استاندارد هست.
  • در این نرم افزار تنها از کیبورد استفاده میشود. تمام تنظیمات بصورت دستورهای متنی وارد میشود که علاوه بر سرعت بالا و خستگی کمتر (به علت عدم انتقال مداوم از کیبور به ماوس وبالعکس)، موجب درک بهتر از متن میشود. مثلا زمانی که شما میخواهید یک بخش جدید را شروع کنید در LATEX کافیست بنویسید:  {Section {New Results 

در حالی که مثلا در ورد باید متن را تایپ کنید، آن را انتخاب کرده رنگ و سایز آن را تغییر دهید، فواصل را از بالا و پایین با بخش قبل و متن همین بخش تنظیم کرده و در آن صفحه بندی را بررسی کنید. LATEX تمام اینها را انجام می دهد.

  •  LATEX امکانات متعدد غیر قابل باوری برای متون ریاضیاتی در اختیار شما می گذارد.

 

دانلود کتاب راهنمای جامع لاتکس

برای دانلود فایل با لینک مستقیم از سایت رباضی سرا کلیک کنید.

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : ۲٫۳ مگابایت

پسورد فایل: www.riazisara.ir

تعداد صفحات : ۸۹ صفحه زبان : فارسی نویسنده: مرتضی ابطحی

1 comments

    • یاسر رحمانی on 2015-05-07 at 12:53
    • پاسخ

    محشر بود واقعا فیض بردیم دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.