برابری استعداد دخترها و پسرها در ریاضی

استعداد برابر دخترها و پسرها در ریاضیات

استعداد ریاضی

پژوهش های جدید صورت گـرفته در دانشگــاه ویسکانسین ـ مدیسون نشان می دهد که اساساً مهارت های ریاضی در دخترها و پسرها همچنین مردان و زنان با یکدیگر برابر است.

در قسمتی از این مطالعات به ۲۴۲ عنوان که مهارت های ریاضی را در یک میلیون و ۲۸۶ هزارو ۳۶۰ نفر مورد ارزیابی قرار داده بود، استناد شده است.

این ارزیابی ها بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ انجام شده و افراد از سن مدرسه تا دانشگاه و بعد از آن مورد بررسی قرار گرفتند.

بخش دیگری از این مطالعات به بررسی نتایج مطالعات علمی مختلف و درازمدت شامل ارزیابی های ملی فرآیندهای آموزشی پرداخته است.

در هر دو حالت تفاوت بین دو جنس مخالف (مرد و زن یا پسر و دختر) به حدی کم بود که اساساً می توان آن را نادیده گرفت.

پروفسور «جانت هاید» می گوید: این ایده که زن و مرد توانایی های برابری در علوم ریاضی دارند از نظر دانشمندان اجتماعی کاملا پذیرفته شده است، اما سرعت رشد این نظریه در میان معلمان و والدین بسیار کم است چراکه آنها همواره نقش منفی ای در دور نگه داشتن دختران از علوم مهندسی و علوم ریاضی سنگین داشته اند.

یکی از دلایلی که پروفسور هاید بیشتر وقتش را روی این موضوع گذاشته اصرار معلمان و والدین بر این رفتار کلیشه ای است که پسران در یادگیری ریاضیات بهتر از دختران هستند و این موضوع نقش بسیار بزرگی در دور نگهداشتن دخترها از علوم ریاضی و فیزیک شده است چرا که آنها را به این باور می رساند که پسرها بهتر از آنها هستند.

اکنون دانشمندان می دانند که این برخورد کلیشه ای بر کارایی تاثیر گذاشته و از آن به عنوان «تهدید رفتار کلیشه ای» یاد می کنند.

چنانچه قبل از بررسی و آزمایش تایید کنیم که زنان نسبت به مردان اشتباهات بیشتری در ریاضیات دارند باعث صدمه زدن به کارایی آنها شده و ما را به پیشگویی ناگزیرساز دچار می کند یعنی نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعات نشان می دهد که خانم ها پیشرفت های زیادی در زمینه های فنی داشته اند. نیمی از محصلان مدارس و دانشکده های پزشکی و حدود ۴۸ درصد دانشجویان دوره لیسانس علوم ریاضی، خانم هستند.

البته این پیشرفت در زمینه فیزیک و سایر علوم مهندسی به کندی در حال انجام است که یکی از معایب مزمن رفتار کلیشه ای است.

پیام پروفسور هاید به والدین این است که توانایی های دخترانشان را در علوم پایه باور داشته باشند و درک کنند که زنان به اندازه مردان در علوم پایه مستعد هستند.

این باعث تشویق خانم ها به پیگیری شغل ها و علومی می شود که نیاز به محاسبات زیاد و تخصصی ریاضی دارند.

2 comments

  1. واقعا این به مطلب در کشور ما باید به صورت جدی تری در باور عموم به خصوص مردان دولت گنجانده بشود.

    ممنون از مطالب خوبتون.

  2. ممنون از مطالب جالبی که در پیوند با ریاضیات است

پاسخ دادن به narges لغو پاسخ

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.