سپتامبر 2015 archive

بررسی چالش های علوم ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس

دبیر سمینار علوم ریاضی و چالش ها از برگزاری اولین دوره این سمینار به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس در روزهای 29 و 30 مهرماه امسال خبر داد.

سمینار ریاضی

دکتر محسن محمدزاده گفت: با وجود نقش و اهمیت ریاضی در توسعه سایر علوم و همچنین سابقه درخشانی که دانشمندان ایرانی در علوم ریاضی قرن های گذشته داشته اند، اما امروزه جایگاه بین المللی شایسته ای در زمینه ریاضی نداریم که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

رییس سابق انجمن آمار ایران افزود: فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به همین منظور از سال 91 اقدام به راه اندازی کمیسیون پیشبرد ریاضیات کرد و این کمیسیون که با همکاری انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران و تعدادی از استادان باسابقه و صاحب نام در زمینه ریاضی هستند، به مسائل مرتبط با ریاضیات از سطح دبستان تا دبیرستان و دانشگاه های مختلف، آموزش، برنامه ها و کتابهای درسی می پردازد.

ادامه‌ی مطلب

استفاده از معادلات ریاضی گامی در جهت پیش بینی آریتمی قلب

محققان روشی را یافته اند که به واسطه نرم افزار و معادلات ریاضی، زمان ضربان های غیرعادی قلب (آریتمی های قلبی) بیماران احتمالا قابل پیش بینی خواهد شد.

ضربان قلب

محققان امیدوارند که از یک معادله ریاضی در دستگاه هایی استفاده شود که علاوه بر پیش بینی زمان بروز ضربان های غیر عادی قلب، بتواند ضربان های غیر عادی قلب را نیز تنظیم کند.
آریتمی قلبی وضعیتی در بیماران قلبی است که به آن سندرم کیو تی طولانی (Long QT syndrome) می گویند. این سندرم اختلالی است که فعالیت الکتریکی قلب را مختل کرده، باعث ایجاد ضربان های نامنظم و سریع قلب می شود. این نبض متغیر (alternans) در بیماران با ضربان های متناوب بلند و کوتاه قلب در بیماران مشخص می شود.
'توماس کویل' محقق دانشگاه مک گیل در این خصوص گفت: اگر آزمایش های بیشتر نتایج ما را تایید کنند، در آن صورت می توانیم نرم افزاری را برای دستگاه های قلبی تصور کنیم که با استفاده از یک روش مشابه، آغاز فرآیند ایجاد نبض های متغیر را پیش بینی می کند.

ادامه‌ی مطلب

درسنامه فصل چهارم ریاضی 8 به صورت پاورپوینت

جزوه فصل چهارم ریاضی 8 سال دوم دوره اول متوسطه

(جبر و معادله)

ریاضی 8, جبر و معادله

دانش آموزان پایه دوم دوره ی اول متوسطه می توانند جزوه فصل چهارم کتاب ریاضی 8 شامل تمامی فعالیت ها و کار در کلاس های این فصل به صورت پاورپوینت را در ادامه ی این مطلب دانلود نمایند.

این فایل که توسط استاد حمید پوزن دبیر ریاضی دبیرستان های شهرستان دزفول تهیه و جهت استفاده ی دانش آموزان به سایت ریاضی سرا ارسال گردیده شامل مباحثی چون ساده کردن عبارات جبری، پیدا کردن مقدار یک عبارت جبری، تجزیه عبارت های جبری، معادله و … است که می تواند در کلاس های تدریس هوشمند مورد استفاده ی همکاران نیز قرار گیرد.

با تشکر از استاد پوزن

ادامه‌ی مطلب

خلق تابلوهای هنری با معادلات ریاضی

خلق تابلوهای هنری با معادلات ریاضی

'حمید نادری یگانه' دانشجوی اهل قم از سه سال پیش با استفاده از معادلات آسان و پیچیده ریاضیات، صدها تصویر بدیع هنری در قالب های مختلف خلق کرده است.

تابلوی هنری ریاضی

حمید نادری یگانه دانشجوی نابغه مقطع کارشناسی رشته ریاضیات و کاربردها در دانشگاه قم ، علاوه بر خلاقیت های هنری-ریاضی، در مسابقات دانشجویی نیز چندین افتخار به دست آورده است که از جمله آن می توان به کسب مدال طلای سی و هشتمین مسابقات ریاضی دانشجویی کشور و مدال نقره سی و نهمین دوره این مسابقات اشاره کرد که در سال گذشته و امسال توسط انجمن ریاضی ایران برگزار شد.

نادری یگانه همچنین در بیستمین المپیاد علمی دانشجویی که در مرداد 1394 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، رتبه نهم این رقابت ها در رشته ریاضیات را از آن خود کرد.

او که اخیرا نامش به عنوان جانشین داوینچی در محافل علم ریاضی دنیا بر سر زبان ها افتاده است، با تایید اینکه خلق تصاویر هنری با استفاده از فرمول های ریاضی پیش از این نیز سابقه داشته و حتی در یونان باستان به کمک نظریاتی همچون نسبیت، تناسب و تناظر اقدام به کشیدن پیکر انسان می کردند، گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد کارهایش این است که با استفاده از معادلات ریاضی، تصاویری شبیه به اشیا و جانداران واقعی را خلق می کند و این تصاویر فقط به آثار انتزاعی محدود نمی شود.

ادامه‌ی مطلب

یک روند جالب ریاضی

روند جالب محاسبات ریاضی

ریاضی دانان هندی علاقه ی زیادی به کشف روابط ذاتی بین اعداد دارند و برای انجام محاسبات ریاضی راه حل های میان بر و سریع تری می یابند که نیازمند به انجام اعمال ریاضی طبق روال معمول نیست. این گونه محاسبات سریع در کشور هندوستان به ریاضیات ودیک معروف است و با فراگیری این نوع محاسبات ساده به راحتی می توان ماشین حساب را کنار گذاشت و بسیاری از محاسبات را بطور ذهنی انجام داد. یک نمونه از این موارد کشف روابط ریاضی بین جمع مکعب اعداد زیر است که همواره بر اساس دوره تناوب ایجاد شده صادق است.

روند محاسبات ریاضی

دوره تناوب را ادامه دهید…