دسامبر 2014 archive

یک زن ایرانی در فهرست الهام بخش ترین زنان دنیا

یک شبکه خبری آمریکایی بر اساس یک نظرسنجی عمومی از مخاطبان خود 15 زن الهام بخش جهان را معرفی کردکه مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی از جمله آنها است.

مریم میرزاخانی

شبکه خبری سی.ان.ان چندی پیش در فراخوانی عمومی از مخاطبان خود خواست الهام بخش ترین زنان جهان را در سال 2014 معرفی کنند که در فهرست نهایی، پس از «ملاله یوسف زی»، یکی از دو برنده جایزه نوبل صلح امسال و یک هنرپیشه فعال در برابری حقوق زنان، «مریم میرزاخانی»، ریاضیدان ایرانی دانشگاه استنفورد و نخستین زن برنده مدال فیلدز در رتبه سوم قرار دارد.

ادامه‌ی مطلب

برگزاری سیزدهمین دوره مسابقه ریاضی تورنمنت شهرها در اصفهان

سیزدهمین دوره مسابقه بین المللی تیمی ریاضی با نام «تورنمنت شهرها» بهمن و اسفند امسال توسط خانه ریاضیات اصفهان برگزار می شود.

مسابقه ریاضی تورنمنت شهرها

سیزدهمین دوره مسابقه تيمی خانه رياضيات اصفهان (تورنمنت شهر‌ها) در سال جاري و در دو مرحله در ماه‌های بهمن و اسفند 1393، بين دانش‌آموزان سال‌های اول، دوم و سوم دوره دبيرستان (متوسطه دوم) در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان براي شركت در اين مسابقه لازم است به صورت تيم‌هاي سه نفره از طريق سايت خانه رياضيات نسبت به تكميل اطلاعات مورد درخواست اقدام و ثبت نام نمايند. (لازم به ذکر است مبلغ ثبت‌نام به ازای هر تیم سه نفره  20,000 تومان می‌باشد.)

مرحله اول اين مسابقه توسط گروه‌های ریاضی نواحی آموزش و پرورش  شهر اصفهان، با همكاري خانه رياضيات و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان  در تاريخ جمعه 10 بهمن 1393 برگزار می‌گردد. برگزيدگان اين مرحله مجوز ثبت‌نام براي مرحله دوم  را دريافت مي‌نمايند.

ادامه‌ی مطلب

40 نکته مهم برای مطالعه بهتر

چهل نکته مهم براي مطالعه ی بهتر

مطالعه

1- طبق برنامه مدرسه، درسهای هر روز را همان روز مطالعه نمائید.

2- هنگام مطالعه از روش نت برداری یا خلاصه نویسی استفاده کنید، به عبارتی یا مطالب مهم روی یک برگه یا در دفتری نوشته شود و یا اینکه در کتاب با مداد زیر آنها خط کشیده شود و یا با ماژیک مخصوص (فسفری) روی مطالب مهم علامت گذاری شود و طبق برنامه مرور شود.

3- همیشه مدتی قبل از شروع امتحانات مطالب کتاب را تقسیم بندی نموده و طبق برنامه چون مطالب کم است سعی شود بخوبی آنها را یاد بگیرید.

ادامه‌ی مطلب

نوار موبیوس – شگفتی ریاضی

آگوست فردیناند موبـیوس

ریاضیات پر از شگفتی است. این شگفتی ها بیشتر حاصل همخوانی نظریات مجرد ریاضی با طبیعت عینی و ملموس پیرامون ماست.
نوار موبیوس یکی از هزاران موضوع جالبی است که هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ هندسی جذابیت های ویژه ای برای ریاضیدانان دارد.

آگوست فردیناند موبیوس (August Ferdinand Möbius) در روز ۱۷ نوامبر ۱۷۹٠ در شهر زاکسن به دنیا آمد. وی ریاضیدان و ستاره شناس مشهور آلمانی است. بیشتر شهرت او به دلیل کشف نوار موبیوس است.

نوار موبیوس نواری است که دو لبة آن بر هم قرار گرفته و حلقه‌ای را به وجود می‌آورد؛ البته باید یک لبة انتهایی قبل از اتصال به لبة دیگر نیم دور چرخانده شود. این نوار را دو ریاضیدان آلمانی به نامهای آگوست فردیناند موبیوس و جان بندیکت (Johann Benedict) در سال ۱۸۵۸ به طور مستقل و جداگانه کشف کردند و به ثبت رساندند.

بازی مقایسه اعداد کسری و اعشاری

مقایسه ی اعداد کسری و اعشاری

بازی مقایسه ی اعداد کسری و اعشاری برای دانش آموزان دوره ی ابتدایی طراحی شده است که البته می تواند برای دانش آموزان دوره ی متوسطه نیز جالب و سرگرم کننده باشد. هدف اصلی این بازی، مقایسه ی اعداد اعشاری و کسری است.

دو عدد پایین صفحه را مقایسه کنید و روی علامت مناسب کلیک نمایید. اگر پاسخ شما درست باشد، به امتیاز شما در سمت راست پایین صفحه یک امتیاز اضافه می‌شود، سپس سوال بعدی مطرح می‌شود، می‌توانید بعد از پاسخ دادن به 9 سوال با کلیک برروی دکمه PLAY به سطح بعدی بروید

فایل فلش این بازی در ادامه ی مطلب قابل دانلود است.

ادامه‌ی مطلب