سپتامبر 2014 archive

نخستین جایزه «دکتر بهبودیان» انجمن آمار ایران به سه ریاضیدان اعطا شد

دکتر کسری علیشاهی از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر وحید فکور از گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر محسن رضاپور از دانشگاه شهید باهنر کرمان موفق به کسب جایزه «دکتر جواد بهبودیان» انجمن آمار ایران شدند.

دکتر جواد  بهبودیاناین سه پژوهشگر به دلیل چاپ مقاله در نشریات علمی و پژوهشی با ضریب تاثیر بالا، به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم برنده جایزه دکتر بهبودیان (شامل لوح تقدیر و وجه نقد) شدند.

دکتر وحید فکور به دلیل چاپ مقاله علمی و پژوهشی در مجله Annals of Statistics موفق به کسب این جایزه شده است. این دومین مقاله از آماردانان ایرانی داخل کشور است که موفق به پذیرش چاپ در این مجله شده است.

گفتنی است، دکتر جواد بهبودیان، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز، در زمره معدود افراد شاخص علم آمار در کشور هستند که نزدیک به نیم قرن، صبورانه در راه اعتلای جامعۀ آماری و ریاضی، ترویج و گسترش علم آمار در دانشگاه ها و تربیت آماردانان، تلاش مجدانه ای داشته است. به منظور تجلیل از مقام علمی و به پاس خدمات ارزندۀ این استاد و نیز تشویق پژوهش های اصیل آماری در بین جوانان زیر 40 سال کشور، انجمن آمار ایران جایزه ای با عنوان «جایزۀ دکتر جواد بهبودیان» را هر دو سال یک بار در کنفرانس آمار ایران به چند نفر از برترین نویسندگان مقالات از میان محققان جوان زیر 40 سال اهدا می کند.

ادامه‌ی مطلب

دانلود کتاب نخستین درس در جبر مجرد

دانلود کتاب "نخستین درس در جبر مجرد"

نخستین درس در جبر مجرد,هیگنز

این کتاب که متن اصلی آن چندین سال است در دانشکده های ریاضی دانشگاه لندن به دانشجویان دوره کارشناسی (دوره لیسانس) ریاضی تدریس می شود، کتابی است جتمع که تقریباً تمام مطالب مورد نیاز برای مطالعه نخستین درس جبر را در بر دارد و بسیاری از صاحب نظران آن را برای تدریس در این زمینه مناسب تشخیص داده و توصیه کرده اند.

مؤلف، برای آنكه خواننده زیبایی و سودمندی مفاهیم مجرد را درك كند، بحث دقیقی از مقدمات جبر مجرد را با مباحث مختلفی تركیب كرده است كه اگر چه كاربرد جبر مجرد در آنها اساسی نیست، ولی طبیعی و روشنگر است. نظریه مقدماتی اعداد و تجزیه چندجمله‌ایها دو مبحث اصلی از این نوع هستند كه همراه نظریه مجرد شرح و بسط داده شده‌اند تا راه رسیدن به نتایجی از قبیل قضیه اویلر، محك آیزنشتاین، و نظریه كسرهای جزئی هموار شود.

فایل پی دی اف این کتاب در ادامه قابل دانلود است.

ادامه‌ی مطلب

کتاب 104 مساله ی نظریه ی اعداد

کتاب 104 مسئله ی نظریه ی اعداد

تئوری اعداد

این کتاب شامل 104 مسئله از بهترین مسائلی است که در تمرین و سنجش تیم المپیاد ریاضی بین المللی (IMO) ایالات متحده استفاده شده است. این مسائل صرفاً مجموعه های از سؤالات خیلی مشکل نیستند، بلکه به تدریج تکنیک ها و مهارت های دانش آموزان در تئوری اعداد را می سازند.

بخش اول معرفی جامعی از تئوری اعداد و ساختارهای ریاضی آن ارائه می کند. از این بخش می توان به عنوان جزوه ی درسی برای دوره های کوتاه مدت تئوری اعداد استفاده کرد. این کتاب به بهبود دید ریاضی دانش آموزان و آمادگی بهتر آنان برای شرکت در مسابقات مختلف ریاضی کمک می کند. علاوه بر آن با افزایش توانایی دانش آموزان در حل مسائل، سبب غنای آنان در شاخه های مهم نظریه اعداد می شود. این کتاب علاقه ی دانش آموزان را برای مطالعه ی بیشتر در ریاضیات بر می انگیزد…

در این کتاب ابتدا آموزشی مختصر از مباحث نظریه اعداد (شامل بخش پذیری و ب.م.م و ک.م.م اعداد و اعداد اول و تابع ضربی و…) آمده است، سپس 104 سوال با پاسخ در دو سطح مبتدی و پیشرفته آمده است.

فایل pdf این کتاب در ادامه ی مطلب قابل دانلود است.

ادامه‌ی مطلب

حل معادلات ریاضی با نرم افزار Maxima.v5.26.0

حل معادلات ریاضی با نرم افزار Maxima.v5.26.0

نرم افزار حل معادلات ریاضی مکسیما

مکسیما نرم افزاری در زمینه جبر است که با یک رابط کاربری مستقل از پلتفرم طراحی شده است. این نرم افزار توانایی حل انتگرال های نامعین، حل معادلات جبری، انجام محاسبات عددی، رسم نمودار های ۲ و ۳ بعدی و بسیاری قابلیت های دیگر را دارا می باشد.

در این نرم افزار بیشترین دستورات Maxima از طریق منوهای قرار گرفته در نرم افزار در دسترس کاربران قرار می گیرد، همچنین معروف ترین و پر استفاده ترین توابع نیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Maxima‏‏‏:
– حل انتگرال های نامعین، حل معادلات جبری، انجام محاسبات عددی، رسم نمودار های ۲ و ۳ بعدی
– ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏2D formatted math displa‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
– Menu system: در دسترس بودن بسیاری از دستورات مکسیما از طریق منوها
– Dialogs: برای وارد کردن دستوراتی که به بیش از یک آرگومان نیاز دارند، پنجره ای باز می شود که در این صورت دیگر نیازی نیست که شما سینتکس دقیق را به یاد داشته باشید.
– Command line history‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
 – Create documents: امکان ترکیب متن با عبارات
ریاضی برای ایجاد اسناد
– Animations: پشتیبانی از اضافه کردن انیمیشن های ساده

– و …

ادامه‌ی مطلب

رسم جالب دانش‌آموزان ازبک در شروع سال تحصیلی

دانش آموزان ازبک آغاز سال تحصیلی جدید را با آداب و رسوم خاصی گرامی می‌دارند.

 

شروع سال تحصیلیدانش آموزان ازبک هر ساله و در آغاز سال جدید تحصیلی، مراسم خاصی را به منظور آشنا کردن دانش آموزان جدیدالورود با محیط مدرسه انجام می‌دهند.

در این مراسم ویژه که بر طبق یک سنت دیرین انجام می‌شود، هرکدام از دانش آموزان کلاس نهم، بچه‌های کلاس اولی را بهمراه خود داخل صحن حیاط مدرسه آورده و بصورت مشترک صف تشکیل می‌دهند.

پس از نواخته شدن سرود ملی ازبکستان، دانش‌آموزان کلاس نهم باید یک نفر از کلاس اولی‌ها را بر روی دوش خود گذاشته و در محوطه مدرسه به مدت چند دقیقه راه ببرند.

ادامه‌ی مطلب