آگوست 2009 archive

مثالی از کاربرد منشورها در طبیعت

مثالی از کاربرد منشورها در طبیعت

اگر وجود حشره ای می تواند ، با حل سریع یک مسئله ی هندسی ، ما را دچار شگفتی کند ، می توان به آ نچه که ساکنین کندوهای عسل ایجاد می کنند ، شاهکارهای  ریاضی نامید .

ساختمان شانه های کندو از یک رشته شبکه های مومی شش وجهی تشکیل شده اند که در دو قشر چیده شده اند و با کفهای مشترکی بهم مربوطند .عمق این شبکه 3/11 میلی متر ، عرض هر یک از شش دیواره ی شبکه مساوی 71/2 میلی متر و ضخامت آن مساوی ضخامت یک کاغذ نوشتنی معمولی است.

بررسی این مطلب جالب است که چرا زنبور عسل برای مقطع منشور مومی خود ؛شکل شش گوش را انتخاب کرده است؟

ادامه‌ی مطلب

درمان سرطان با استفاده از مدلهاي رياضي

 درمان سرطان با استفاده از مدلهاي رياضي

 گروهي از دانشمندان آمريکايي مدلي رايانه اي را ارائه کرده اند که براساس آن مي توان ترکيبي از موثرترين روش هاي درماني معالجه سرطان را با استفاده از آلگوريتم هاي رياضي ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، پروژه تحقيقاتي ليزه دو فليس استاد رياضي کالج هاروي ماد در کاليفرنيا که با عنوان “درمان سرطان با رياضي” معرفي شده است، نشان مي دهد که از ترکيب علم سرطان شناسي و رياضي مي توان بيشترين شانس را براي شناسايي و تشخيص درمان هاي موثر در مبارزه با تومورها بدست آورد. ادامه‌ی مطلب

نسبت طلایی (عدد فی)

نسبت طلایی
دنياي اعداد بسيار زيباست و شما مي توانيد در آن شگفتيهاي بسياري را بيابيد. در ميان اعداد برخي از آنها اهميت فوق العاده اي دارند، يکي از اين اعداد که سابقه آشنايي بشر با آن به هزاران سال پيش از ميلاد ميرسد عددي است بنام “نسبت طلايي” يا Golden Ratio.

پاره خطي را در نظر بگيريد و فرض کنيد که آنرا بگونه اي تقسيم کنيد که نسبت بزرگ به کوچک معادل نسبت کل پاره خط به قسمت بزرگ باشد. به شکل توجه کنيد. اگر اين معادله ساده يعني a2=a*b b2 را حل کنيم (کافي است بجاي b عدد يک قرار دهيم بعد a را بدست آوريم) به نسبتي معادل تقريبا” 1.61803399 يا 1.618 خواهيم رسيد. شايد باور نکنيد اما بسياري از طراحان و معماران بزرگ براي طراحي محصولات خود امروز از اين نسبت طلايي استفاده مي کنند. چرا که بنظر ميرسد ذهن انسان با اين نسبت انس دارد و راحت تر آنرا مي پذيرد. اين نسبت نه تنها توسط معماران و مهندسان براي طراحي استفاده مي شود بلکه در طبيعت نيز کاربردهاي بسياري دارد.

ادامه‌ی مطلب