چگونه ریاضی بخوانیم؟

چگونه ریاضی بخوانیمرياضي يکي از مهم‌ترين درس‌هاست و اهميتو ضرورت يادگيري آن به خصوص در اين زمان خيلي مهم است. امروزه دنيا به دنبال علم وتکنولوژي است و تسلط بر آن‌ها مي‌تواند به بهتر شدن زندگي بشري کمککند.

براي اين‌که يک امتحان رياضي را به خوبي پشت سر بگذاريم بايد چه‌کار کنيم؟

1- نسبت به رياضي ديد بهتري پيدا کنيد. براي اين کار ليستي از کاربردهاي رياضي را در رشته‌هاي مختلف و امور جاري زندگي بنويسيد؛ مثلاً کاربرد رياضي در ساختمان‌سازي.

2- مطالبي که هنگام مطالعه مي‌خوانيد حتي فرمول‌ها و معادلات و نيز سؤالات امتحان را به زبان فارسي برگردانيد.

3- براي حل سريع مسائل رياضي، تمرين کنيد و هنگام مطالعه وقت بگيريد که يک مسئله را در چند دقيقه حل مي‌کنيد. البته عجله داشتن و شتاب‌زدگي را توصيه نمي‌شود؛ زيرا باعث اشتباه مي‌شود ولي سرعت عمل در جايي که شما متوجه راه‌حل شده‌ايد و آن را بلديد، در جلوگيري از کمبود وقت به شما کمک مي‌کند.

4- مسئله را گام به گام حل کنيد. اين کار باعث فهم خوب مسئله و حدس راه‌حل‌هاي درست مي‌شود.

5- قبل از انجام محاسبات، مسئله را تجزيه و تحليل کنيد و با جزئيات طرح کنيد.

6- برآوردي از پاسخ خود داشته باشيد تا از طي کردن مسير اشتباه، جلوگيري شود. مثلاً برآورد کنيد که اگر از اين راه‌حل استفاده کنيد به فلان جواب مي‌رسيد. در اين صورت آيا جواب مسئله درست خواهد بود؟

7- از بازنمايي ذهني استفاده کنيد. اين کار باعث از بين رفتن وقفه‌ي ذهني مي‌شود؛ يعني تصوير مراحلي را که مي‌خواهيد انجام دهيد، در ذهن خود ترسيم کنيد و تصاويرِ ذهنيِ مسائلِ مشابه را در ذهن خود بازسازي کنيد.

8- جوابي را که مي‌دهيد مرتب بررسي کنيد که آيا مسير را درست مي‌رويد يا خير.

9- هنگام مطالعه، تمرين‌ها را به صورت کتبي انجام دهيد. از اين‌که مسائل را ذهني حل کنيد، بپرهيزيد؛ زيرا موجب اشتباه مي‌شود.

10- از اين‌که در آخرين لحظه، جواب خود را تغيير دهيد بپرهيزيد؛ مگر اين‌که صددرصد از جواب خود مطمئن باشيد.

11- فرمول‌هاي رياضي را قبل از امتحان مرور کنيد و با شروع امتحان آن‌ها را در حاشيه‌ي برگه بنويسيد که هر وقت به آن‌ها نياز داشتيد به راحتي در دسترس باشند. اگر زماني که مسئله را حل مي‌کنيد فرمول را بازيابي کنيد، احتمال اين‌که اشتباهي پيش آيد، وجود دارد.

12- مسائل را مشابه مسائلي که قبلاً ياد گرفتيد و حل کرديد، در نظر بگيريد. هم‌چنين شباهت‌هاي آن را با مسائل ديگر پيدا کنيد. اين امر موجب از بين رفتن نگراني مي‌شود.

13- براي آمادگي بيش‌تر سر جلسه‌ي امتحان، مسائل زيادي حل کنيد. از مثال‌ها و تمرين‌هاي کتاب غافل نشويد.

14- همه‌ي وقت خود را صرف چند مسئله‌ي سخت نکنيد. ابتدا مسائل آسان را حل کنيد. اگر ديديد مسئله‌اي سخت است از آن عبور کنيد و بعد از پاسخ به تمام مسائل به آن برگرديد.

15- در صورتي که در حل بعضي مسائل مشکل داريد قبل از امتحان از معلم خود کمک بخواهيد تا يک بار ديگر براي شما توضيح دهد.

16- اگر نمي‌دانيد از کجا شروع کنيد، سؤال را دوباره بخوانيد.

17- مواظب اشتباهات پيش‌پاافتاده باشيد؛ زيرا هر چه‌قدر مسير را درست برويد ولي در يک محاسبه‌ي کوچک (جمع و تفريق) اشتباه کنيد، جواب شما غلط مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.