آغاز رویداد علمی بین المللی مدرسه ریاضیات و کاشیکاری در اصفهان

رویداد علمی پژوهشی « مدرسه بین المللی ریاضیات و علوم رایانه » با هدف ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی علوم ریاضی در زمینه کاشیکاری با حضور محققانی از ایران، فرانسه، هلند و دانمارک در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

ریاضیات و کاشیکاری

مدرسه بین المللی ریاضیات و کاشیکاری با عنوان « جورچینی و کاشیکاری » با همکاری مرکز همکاری های بین المللی ریاضیات محض و کاربردی ( CIMPA) ، دانشگاه 13 پاریس و خانه ریاضیات اصفهان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت 12 روز برگزار می شود.
دانشجویانی از 10 کشور از جمله ایتالیا، هلند، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، اتیوپی، نپال، و قزاقزستان در این رویداد علمی حضور دارند و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، فرانسه، هلند و دانمارک به ارائه سخنرانی های تخصصی خواهند پرداخت.
هندسه گسسته (مدل سطوح گسسته)، محاسبه پذیری (محدودیت هایی که کاشیکاری بتواند مدل اطلاعاتی انتقال اطلاعات را ارائه دهد)، احتمال(همگرایی فرایندهای تصادفی در کاشیکاری) و ترکیبیات (شمارش تعداد روش هایی که می توان منطقه ای را کاشیکاری نمود) از جمله موضوعات مورد بررسی در این رویداد علمی است.

دینامیک نمادین (برنامه نویسی مدارهای سیستم های دینامیکی غیر دوره ای حداقل) و هندسه جبری مؤثر (استفاده از پایه گربنر برای بررسی قابلیت کاشی کاری یک منطقه و یا وجود یک مشخصه از الگوهای محلی) دیگر موضوعات مربوط به مدرسه بین المللی ریاضیات و کاشیکاری در دانشگاه صنعتی اصفهان است.
عضو کمیته اجرایی این رویداد علمی پژوهشی با اشاره به اهداف مرکز همکاریهای بین المللی ریاضیات محض و کاربردی (CIMPA) بمنظور ترویج آموزش و پژوهش در زمینه های ریاضیات بنیادی و کاربردی و نیز توسعه تحقیقات ریاضی در کشورهای در حال توسعه گفت: این مرکز که در شهر نیس فرانسه قرار دارد، در سال 1978 میلادی تأسیس شده و اکنون به عنوان یک مرکز رده دو یونسکو شناخته می شود.
دکتر هاشمی افزود: سیمپا برای هر مدرسه با ارائه بورسیه هایی، هزینه های مسافرت تعدادی از دانشجویان علاقه مند از کشورهای همسایه را تأمین می کند
.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: ارائه سخنرانی های ماهواره ای مربوط به میراث غنی تاریخی اصفهان و بطور کلی جهان اسلام که در آن کاشیکاری ها با تقارن شبه بلوری که بیشتر در ساختار معماری یافت می شود، از دیگر برنامه های این رویداد است.
خانه ریاضیات اصفهان بمنظور آماده ­سازی نوجوانان و جوانان استان اصفهان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی و با هدف ارتقاء کیفیت
آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و انجام پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقاء دانش ریاضی به مناسبت سال جهانی ریاضیات (2000 میلادی) تشکیل شد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.