برگزاری مدرسه تابستانی بین المللی ریاضیات در واحد علوم و تحقیقات

رییس مرکز همکاری های بین المللی در رشته ریاضیات محض و کاربردی (CIMPA ) از همکاری این مرکز برای برگزاری مدرسه تابستانی در واحد علوم و تحقیقات خبر داد.

مدرسه تابستانی بین المللی ریاضیاتمدیر کل دفتر برنامه ریزی ، بودجه ، تشکیلات و روش های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به حضور و بازدید گروهی از ریاضیدانان و محققان برجسته فرانسوی و سوئیسی از واحد علوم و تحقیقات، گفت: این بازدید فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و فضای آموزشی واحد علوم و تحقیقات به این گروه از اعضای هیأت علمی بین المللی و برقراری ارتباطات بین المللی بیشتر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های معتبر جهان ایجاد کرد.

کتر ابوالفضل تهرانیان با بیان اینکه یکی از سیاست های واحد علوم و تحقیقات، تقویت ارتباطات بین المللی است، افزود: از جمله اهداف این بازدید، تبادل استاد و دانشجو به منظور بهره مندی از دانش روز دنیا در علم ریاضی و برگزاری مدارس تابستانی است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات به حضور دکتر الیسا گورلا، رئیس کمیته CIMPA (مرکز همکاری های بین المللی در رشته ریاضیات محض و کاربردی) در هیأت بازدید کننده اشاره کرد و افزود: گورلا با ابراز خرسندی از ظرفیت های واحد علم و تحقیقات، آمادگی خود و سیمپا را برای هرگونه همکاری با واحد علوم و تحقیقات اعلام کرد.

تهرانیان با بیان اینکه در تابستان سال آینده شاهد برگزاری مدرسه تابستانی ریاضیات در واحد علوم و تحقیقات خواهیم بود، افزود: مدارس تابستانی تنها مختص ریاضیات نیست و با توجه به ابراز تمایل هیأت بازدید کننده به همکاری های بیشتر با این واحد دانشگاهی، امکان برگزاری مدارس در دیگر رشته ها نیز وجود دارد.

وی افزود: پروفسور تیسیر، رئیس سابق کتابخانه های فرانسه هم در بازدید از کتابخانه مرحوم دکتر حسن حبیبی این واحد با ابراز شگفتی از وجود این کتابخانه بزرگ در یک مرکز دانشگاهی، آمادگی خود را برای همکاری موسسات انتشاراتی برجسته ای همچون اشپرینگر با این کتابخانه اعلام کرد.

تهرانیان در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع این بازدید علاوه بر اثبات توانایی های واحد علوم و تحقیقات به هیأت بازدید کننده امکان ارتباط بهتر و بیشتر محققان واحد و پژوهشگران دیگر کشورها رافراهم می کند.

دکتر سیامک یاسمی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به همکاری ایران و فرانسه در قالب چندین پروژه مشترک با محوریت ریاضیات گفت: هدف از این پروژه ها ارتباط و تبادل اطلاعات بین اساتید دو کشور و نیز امضا تفاهم نامه برای تبادل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد (سالانه سه دانشجو) به منظور گذراندن پایان نامه و استفاده از مشاوره بین دو کشور است که می تواند در ادامه تحصیل دانشجویان معرفی شده در دانشگاه های فرانسه بدون نیاز به مصاحبه، موثر باشد.

وی افزود: از دیگر برنامه های این همکاری برگزاری همایش هایی در قالب مدرسه تابستانی است. به عنوان مثال همین گروه قرار است که هر کدام موضوعی را به مدت 5 ساعت درس برای دانشجویان در مدت یک هفته مطرح کنند. این مدارس برای دانشجویان رایگان است.

یاسمی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات دارای ظرفیت علمی و فضای مناسبی برای برگزاری همایش های بین المللی است، افزود: در این بازدید نماینده سیمپا با ابراز خرسندی از بالابودن سطح همایش های برگزار شده قبلی در ایران در نظر دارند که دور دیگری از این مدارس را در ایران برگزار کند .

وی ادامه داد: مشکل عمده در برگزاری این مدارس تابستانی کمبود فضا و مشکلات اسکان بوده است که با توجه به فضای مناسب در واحد علوم و تحقیقات می توانیم مدرسه تابستانی آتی را در این دانشگاه برگزار کنیم که البته این امر مستلزم موافقت واحد علوم و تحقیقات و لزوم موضوع مورد بحث در مدرسه مذکور خواهد بود.

یاسمی افزود: تاکنون دو دوره از مدارس تابستانی برگزار شده که حدود 150 نفر از کشورهای مختلفی مانند هند، عراق، ترکیه و ویتنام در مدت 10 روز در این مدارس توسط سخنرانان و مدرسانی از خارج و داخل ایران و حمایت سیمپا آموزش دیده اند که به علت گسترش اطلاعات آن در سطح بین المللی از اعتبار خوبی برخوردار است.

وی به پروژه های مربوط به سیمپا همچون ISMO جندی شاپور تحت نظر وزارت علوم و فناوری اشاره کرد و گفت: پروژه جندی شاپور، پروژه ریاضی دوساله برای همکاری و ارتباط بین المللی اساتید ایران و فرانسه است و در پایان براساس گزارشی منجر به چاپ چندین مقاله و ارائه آن در کنفرانس های بین المللی می شود. همچنین در چارچوب این پروژه ، تبادل دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد و دکتری بین دو کشور انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.